10-12-2009 Bothy at Uags

Op Harris had iemand mij verteld over een Bothy at Uags. Een klein verlaten gehuchtje op Applecross(Highlands). Een bothy is een gebouwtje dat is opengesteld als een overnachtingsplek. In Schotland en noord-Engeland zijn er zo'n 90 te vinden in de middle of now-where ze zijn dus heel erg geschikt voor het plannen van meerdaagse wandelingen! De gebouwtjes kunnen oude huisjes geweest zijn, boeren schuur, maar soms ook een voormalig berg hostel overgnomen door de MBA. http://www.mountainbothies.org.uk/. Applecross lag op de route en op een mooie dag ben ik de wandeling van ongeveer 2 uur gestart naar de bothy. Ik zou na aankomst nog genoeg tijd hebben om wat brandhout te zoeken in het bos of driftwood voor de avond zou vallen. Een rugzak met slaapzak, eten en de camera gingen mee. Een gevoel van een uitdagend begin van alweer een beetje het einde van de trip, want ja deze gaat ook niet heel lang meer duren;). Het huisje staat echt op een ongelooflijk mooi plek. Pal aan het water en een uitzicht over een groot deel van Isle of Skye. Bijvoorbeeld de Skye brigde en 'The Storr' boven de Oldman of Storr die ik toen de eerste keer op Skye had beklommen waren zichtbaar!
Ik kon helaas geen driftwood vinden en het dode eikenhout dat ik kon vinden in het bos was nou ook niet echt geschikt, maargoed het vuurtje was net genoeg voor wat heet water met noodles haha. De darkness was alweer een tijdje aanwezig en een geweldige ervaring volgde. In me eentje een paar miles van de bewoonde wereld af de nacht doorbrengen in een muffig huisje met alle piep en kraak geluidjes included.
View from Applecross village to Skye

Geen opmerkingen:

Een reactie posten