10-11-2009 Glen Coe - Eilean Donan Castle

Nog een klein stukje over Glen Coe:
Glen Coe is een van de meest spectaculaire gebieden om te zien in Schotland. Ruige bergtoppen, watervallen, riviertjes en nabij Glen Coe een immense vlakte als het ware met meertjes(Rannoch Moor). Glen Coe is ook bekend door de “Clan MacDonald" (een clan is een kleine gemeenschap). In 1691 vond er in Glen Coe een bloedbad plaats(Massacre of Glencoe). De leider van de clan(Maclain) schijnt een bepaalde deadline over een belofte voor 1692 niet nagekomen te hebben. Deze eis was afkomstig van Koning William III die later 100 soldaten naar Glen Coe stuurde om te kijken wat er aan de hand was. De soldaten werden met een warm welkom ontvangen door de Clan MacDonald, maar na verloop van tijd kregen ze de order om heel de clan onder de leeftijd van 70 te vermoorden. Een deel ervan vluchten de bergen in en overleed door de barre winterse omtandigheden.


Ik had ook nog een filmpje tijdens het rijden in Glen Coe gemaakt, maar het bestand is helaas te groot voor deze site.

Deze dag 10-11-2009 naar Fort William gereden. Wat wel tof was was dat ik van de camping "red squirrel" waar ik de eerste dag in Glen Coe een nachtje gestaan had een gratis douche mocht nemen! In Fort William de gasfles gedaan. Gek genoeg hoefde ik mijn oude niet in te leveren en kon ik de nieuwe voor de gewone prijs(zonder borg en toestanden) meenemen. Wel moest er een andere aansluiting bij mee genomen worden. Natuurlijk.. maar in ieder geval heb ik nu nog het beetje van mijn oude en de nieuwe! Waarschijnlijk genoeg zeker nu ik het kacheltje meer gaat gebruiken.

Besloten in een keer door te knallen naar Isle of Sky. De eindbestemming zou het Eilean Donan Castle worden een aantal miles voor de "Sky Bridge".

Ok 70 miles. In the late afternoon, sunset all the time, mountains everywhere, only Red Deers along the road, mile after mile!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten